Friday, October 1, 2010

PARASOMNIA

Dirasuk ketika tidur ataupur di gelar juga parasomnia telah menarik hati saya untuk di jadikan salah satu entri dalam blog saya. Saya memilih parasomnia ini kerana merasa tertarik dengan makna di sebalik perkataan tersebut iaitu di rasuk ketika tidur. Membaca artikel tentang ini saya seolah-olah mengimbau ataupun berada pada zaman ketika saya masih di alam persekolahan. Sewaktu kecil-kecil dahulu saya gemar berkumpul di rumah atuk dan nenek dan bermalam bersama. Setiap malam saya pasti akan di kejutkan dengan perlakuan sepupu lelaki saya yang selalu di rasuk ketika tidur. Sepupu saya akan bangun bermain guli, membuka pintu dan pernah sekali kami semua di kejutkan dengan kehilangannya pada malam itu namun setelah di selidik sepupu lelaki saya itu berada di reban ayam. Bayangkan perasaan kami semua yang panik mencarinya.
Inilah yang dimaksudkan dengan parasomnia ataupun dirasuk ketika tidur. Masyarakat Melayu mengatakan di rasuk ketika tidur ini ada kaitan dengan makhluk halus iaitu kita akan di tindih oleh makhluk hitam yang besar sehingga kita merasa sukar untuk bernafas. Namun ini ditentang oleh Saintis kerana bagi mereka parasomnia tidak melibatkan makhluk halus tetapi badan kita tidur terlebih awal daripada otak sehingga menyebabkan berlakunya perkara yang boleh membahayakan diri kita sendiri seperti mencederakan orang lain, membunuh, mencederakan diri kita dengan terjun dari tingkap rumah dan sebagainya. Inilah yang di panggil parasomnia ataupun di rasuk ketika tidur yang pernah menjadi sebahagian daripada proses saya membesar.






Inilah gambar dewan sastera bulan september yang memuatkan artikel ini.

4 comments:

  1. Dr.Mawar
    Terima kasih, izinkan saya terus mencedok ilmu dari Dr.

    ReplyDelete
  2. ain,
    kagum dengan blog anda.sangat menarik.sama-sama kita berkongsi idea dan maklumat untuk penulisan ini ok.

    ReplyDelete
  3. Hajar,
    Terima kasih, masih cuba bertatih dalam dunia penulisan..harap sama-sama membantu.

    ReplyDelete