Friday, October 1, 2010

SECEBIS TENTANG PALESTIN

Saya daripada dulu lagi cukup sensitif dan mudah terusik apabila membaca ataupun melihat gambar yang berkaitan dengan Palestin, bumi yang tak pernah aman. Saban masa saya mendengar dan membaca berita yang berkaitan dengan Palestin ini namun timbul dalam benak fikiran saya bilakah masalah dan peperangan ini akan berkhir?? Tepuk dada tanya hati yang semestinya saya tahu peperangan ini tidak akan pernah selesai jika masih ada lagi yang enggan berundur dari Palestin ini. Namun saya mengagumi semangat yang terdapat dalam diri masyarakat Palestin khususnya yang bangkit melawan walaupun hanya berbekalkan batu-batu dan kudrat empat kerat mereka. Mungkin disebabkan teruja dengan rasa kecintaan yang terlalu tinggi dalam diri mereka di samping rasa belas kasihan dengan mereka menyebabkan saya menulisnya sebagai salah satu entri dalam blog saya. Hati saya cukup terusik apabila melihat gambar-gambar bayi yang tidak berdosa namun menjadi mangsa, air mata ini seakan ingin keluar kerana saya sensitif orangnya dan halus jiwanya sehingga saya boleh menangis di sebabkan hal yang kecil. Saya juga kagum dengan semangat yang dimiliki oleh wanita-wanita Palestin yang turut sama membantu menyalurkan bantuan dalam bentuk tenaga iaitu turut sama melawan. Membaca kisah Palestin mengingatkan saya kepada salah satu sajak karya Usman Awang. Kita hayatilah bersama.




THAURAH PALESTIN~USMAN AWANG
 Saudaraku Rakyat Palestin
Semangatmu lebih waja dari kereta kebal Israel
Genggaman tanganmu lebih kuat dari bom Zionis
Kau berikan cakrawala baru
Thaurah Palestin

Dengarkan di mana-mana suara menjawabnya
Perjuangan berani yang tak terkalahkan
Suara rakyat sejagat mengutuk penindasmu
Lihat jutaan mata terbuka sudah
Siapa tulang belakang menjulang kekejaman
Yang membunuh anak-anakmu

Saudaraku Rakyat Palestin
Tiba-tiba airmata jadi bara
Tiba-tiba anak-anak jadi dewasa
Tiba-tiba bilik kuliah jadi api
Senjata musuh sekadar dapat mematikan
Tetapi tidak berhasil membunuh semangat kepahlawanan
Penjara musuh sekadar memagari insan
Tetapi tidak dapat menahan gema menjerit keberanian
Yang dijawab oleh jutaan suara kebenaran
Semuanya dengan satu slogan
Mara Palestin
Thaurah Palestin

1 comment:

  1. salam boleh saya tahu puisi ini dimuatkan dlm antologi Usman Awang yang mana satu ya?

    ReplyDelete