Saturday, October 2, 2010

LEMANG




Juadah yang paling saya suka bila tiba hari raya ialah lemang. Mesti saya cari pada pagi raya sebagai permulaan hari yang bermakna itu sebelum berkumpul untuk bersalaman denga keluarga. Kadang-kadang saya terfikir juga kenapa dinamakan lemang dan mengapa perlu di masak dalam buluh??? Tapi persoalan hanya tinggal tanda tanya sebab saya tdak pernah bertanya untuk memecahkan kebuntuan saya yang saya tahu saya mesti nak makan lemang pada hari raya. Raya yang baru di berlalu ini meninggalkan seribu satu kenangan kepada saya tentang lemang, bayangkan pada sehari sebelum raya, kami semua berkumpul di rumah atuk untuk membakar lemang yang sangat banyak. Tapi tetap berjaya di habiskan pada hari raya tersebut bahkan saya yang hantu lemang ini juga hanya makan sedikit sahaja. Oleh kerana lemang yang berjaya di makan oleh saya sedikit sahaja maka saya telah meminta abah saya membakar lemang buat kali yang kedua. Tertunailah impan saya apabila pada hari raya yang lima, kami sekeluarga kembali bergotong royong membakar lemang. Kali pertama saya memakan lemang buatan saya sendiri kerana saya berkesempatan memasukkan beras dalam buluh bersama santan dan turut menolong abah membakarnya. Mungkin manis lemang tersebut kerana buatan saya agaknya.


                                               

Paling bagus bila lemang di makan bersama rendang. Tak kisahlah rendang apa yang paling penting rendang buatan ibu saya. Kecur air lur saya bila tengok lemang dan rendang dah siap terhidang atas meja pada pagi raya. Tapi ada satu lemang yang saya tidak berapa gemar iaitu lemang gandum, isinya bukan beras pulut tetapi daripada gandum. Pak sedara saya iaitu pak teh saya gemarkan lemang jenis ini. Bagi saya lemang ini manis sedikit dan cantik sebab berwarna warni. Nak makan pun sayang agaknya tapi bukan sebab sayangkan kecantikan warna yang ada padanya menyebabkan saya tidak mengemari lemang gandum ini namun saya lebih terpikat dengan lemang beras.

No comments:

Post a Comment