Thursday, October 7, 2010

Roti Jala


Pertama kali melihat foto ini, kecur saya dibuatnya, terbayang keenakan andai dapat saya menikmatinya pada waktu petang. Alangkah nikmatnya jika saya dapat menikmatinya ketika saya sedang memerhati hidangan tersebut sebagai tuntutan memenuhi tugasan ataupun kami semua gelarkan kerja rumah daripada pensyarah kami. Saya cukup teruja dengan namanya yang mencantumkan dua perkara yang berbeza namun menghasilkan nama yang cukup kreatif bagi saya. Bersesuaian dengan corak roti tersebut yang seakan-akan jalinan jala. Cukup memikat hati saya.
Saya bayangkan tangan yang cantik sedang memegang bekas yang berisi acuan didalamnya lalu melarikan bekas tersebut diatas kuali leper berulang kali sehingga membentuk jalinan seperti jala. Selepas itu dihidang pula dengan kari ayam yang pekat kuahnya dan dimakan bersama potongan kentang yang begitu lembut. Roti jala yang dicicah dengan kari yang pekat cukup mengiurkan saya, apatah lagi jika roti jala dicarik kecil-kecil lalu dimakan bersama daging ayam yang lembut dan juga kentang. Potongan kentang yang sederhana besarnya disiram dengan merahnya kuah kari membentuk satu keindahan pada warna kentang tersebut.

Inilah bekas acuan roti jala

Bayangkan jika kita menikmati roti jala pada waktu petang sambil duduk dilaman memerhati keindahan alam. Angin yang begitu mesra menjamah tubuh sambil ditemani bunyian merdu alam. Bertuahnya jika mampu menikmatinya dengan suasana indah sebegitu.

No comments:

Post a Comment