Friday, October 1, 2010

AKEDEMI SASTERA

Kali pertama saya berpeluang untuk melihat akedemi sastera yang berlansung di Dewan Bahasa dan Pustaka yang berlangsung selama dua hari iaitu hari rabu 29/09-30/10/2010 pada hari khamis. Saya bersama teman yang lain berpeluang menimba sendiri ilmu yang berguna ini pada hari khamis pada pukul 8.00 sehinggalah berakhir pada pukul 5.30 petang lebih kurang. Saya cukup teruja buat pertama kalinya melihat dan memijak kaki di Dewan Bahasa dan Pustaka. Permulaan perjalanan kami tersangkut dalam kesesakan lalu lintas yang membuatkan saya dan teman yang lain merasa sedikit bosan, tetapi sesudah sampai kami di sambut mesra dan di bawaa oleh pensyarah bagi kursus novel melayu iaitu Che Lah yang bertindak bapa kepada kami semua. Kami mendaftarkan diri lalu di bawa masuk ke dalam dewan dimana acara sudah pun bermula. Wahh! ternyata semua berbakat dan kawan saya juga turut terlibat dalam sesi mengupas hasil sastera dengan mengunakan teori psikologi dalam novel Orang Malaya. Rasanya pengetahuan yang saya miliki berkenaan teori tidaklah sedalam makna kerana buktinya pada hari itu pelbagai teori yang saya tidak ketahui turut di gunakan oleh para pesertan yang terdiri daripada sepuluh buah universiti.
Semasa pertandingan tersebut berlangsung saya tertarik dengan seorang peserta wanita daripada UITM yang sangat bersahaja cara pengolahan dan penyampaiannya. Peserta wanita tersebut telah mengkaji drama dan dia boleh berdialog dengan baik. Saya kira dia mesti terdiri daripada orang teater dan ternyata dugaan sata benar.

Inilah wajah-wajah wanita kelas saya yang sempat berposing sakan pada hari itu sementara menunggu untuk masuk ke dalam dewan pada pukul 2.30 selepas makan dan solat. Gambar ini di rakam di hadapan Galeri Keris Mas semasa para teruna pergi menunaikan menghambakan diri kepada Allah. Semua memakai baju kebanggaan kami yang cantik berwarna kuning ini. Sesungguhnya kenangan indah bersama mereka akan saya abadikan sepanjang hidup saya. 


No comments:

Post a Comment