Monday, October 4, 2010

GURU TERBAIK

Bagi saya guru yang terbaik sekali ialah PENGALAMAN. Saya banyak menjadikan pengalaman yang lepas-lepas sebagai panduan agar saya tidak lagi kembali melakukan kesilapan yang pernah saya lakukan dalam hidup. Ya, sudah semestinya saya berterima kasih dengan cikgu-cikgu yang banyak mendidik saya dan tanpa cikgu siapalah saya, mungkin tidak mampu pun membaca dan menulis. Tapi saya juga menjadikan pengalaman sebagai guru saya sebab saya paling tidak gemar kalau saya sakit ataupun terluka dalam perjalanan kerana perkara yang pernah saya lalui dahulu. Pernah dua kali saya terluka sebab melakukan kesilapan yang sama dan di sebabkan rasa sakit tersebut saya bertekad dalam hati apa yang pernah berlaku biarkan berlaku sekali sahaja dalam hidup terutama yang melibatkan kesilapan. Orang yang bodoh adalah orang yang tidak mahu belajar dari kesilapan bagi saya. Mungkin disebabkan saya tidak mahu perkara yang sama berulang lagi maka saya agak sukar nak memaafkan orang yang pernah menyakitkan hati saya sampai dua kali, walaupun kadang-kadang saya bibir saya menuturkan kemaafan namun hati saya tidak pernah boleh memaafkan. Saya jenis yang mudah serik dan sukar memaafkan sebenarnya dan di sebabkan itu saya akan cuba mengelak untuk luka di tempat yang sama berulang kali.

Saya juga banyak mengutip pengalaman daripada orang sekeliling saya, keluarga, teman-teman dan masyarakat sekitar saya. Bagi saya pengalaman itu ibarat mutiara, saya memungutnya satu-satu supaya saya tahu apa akibat yang bakal saya tempuh jika saya berbuat demikian. Pengalaman-pengalaman yang saya kutip itulah menjadi mutiara kata dalam hidup saya yang saya pegang hingga kini. Pengalaman banyak mendewasakan saya.

No comments:

Post a Comment