Sunday, October 17, 2010

MINAT VS CINTA

Apa beza dengan cinta ya??? Ada beza ataupun hanya perkataan yang berbeza??? Bagi saya baik dari segi abjad, perkataan dan mahupun lapisan dalamannya memang berbeza. Minat hanya sekadar kita suka melihat orang tersebut tanpa berusaha untuk memilikinya namun cinta kita melihat dan disusuli dengan usaha untuk mendapatkannya, berusaha untuk menjaga hatinya dan berusaha untuk terus jatuh cinta padanya. Saya suka mengimbau kenangan zaman kecil-kecil dahulu, saya pernah meminati seseorang, suka curi-curi pandangnya dari jauh kerana minat namun tidaklah sampai ke tahap jatuh cinta. Musim yang berlalu pergi membesarkan saya dan minat saya juga turut berlalu pergi, beralih dari seorang kepada seorang yang pernah saya jumpa. Tapi minat sahaja bukannya cinta. Itulah perbezaan minat dan cinta bagi saya, minat umpama musim yang terus berubah bersama masa.


Bagaimana pula dengan cinta ya??? Bagi saya cinta anugerah terindah dari Allah, setiap manusia diciptakan berpasangan, teman menempuh onak duri agar perjalanan tidaklah sesukar mana untuk ditempuhi. 

Cinta bukannya sekadar memberi, 
namun harus saling memberi dan menerima.....

Belajar menerima setiap inci kekeurangan yang ada pada insan yang kita sayang, jadikan setiap kekurangan itu satu keistimewaan, keunikan yang membuat anda tertawan padanya. Cinta luas maksudnya, sukar untuk mendedahkan setiap inci ruang yang yang ada membicarakan dan mendefinisikan cinta. Bagi saya, jatuh cinta bila saya suka melihat senyumannya, mendengar hilaian ketawanya, senyum sinisnya, bebelannya dan segalanya tentang dia. Baka kata ibu saya 'kalau dah suka panau pun nampak cantik'...saya rasa begitu agaknya. 

Ya jatuh cinta bagi saya seperti tidur diselimuti gebunya awan, lembut dan nyawan, satu perasaan yang indah. Itulah bezanya dengan minat dan cinta.

Buat kekasih-kekasihku,
Terima kasih di atas rasa cinta ini,
Izinkanku terus menikmati rasa cinta ini,
Hingga jasad diceraikan,
Kerana cinta inilah menjadi sinar mentari hidupku....
Saat terjatuh dan terluka cinta itulah penguatku,
Penyuluh sirna dalam kegelapan,
Kerana cinta itulah yang ku inginkan....

2 comments:

  1. itu cinta nafsu je goh...cinta y hakiki itu ikhlas krn Allah...

    ReplyDelete
  2. Yup betul 2...cinta 2 perasa lam hidup...

    ReplyDelete