Sunday, September 26, 2010

JEJAK KASIH

Raya raya tahun ini tambah bermakna bagi saya apbila berpeluang bertemu kembali dengan teman-teman lama semasa saya bersekolah di Sekolah Kebangsaan Batu Melintang dalam darjah 6. 11 September 2010 satu pertemuan jejak kasih telah diatur bertempat di Gunung Reng dalam suasana yang cukup meriah bagi saya walaupun ketika itu mentari garang memancarkan sinarnya. Sunggu manis dapat bertemu kembali dengan mereka yang menjadi sebahagian daripada pengalaman sewaktu saya membesar, menceriakan dan membuat saya menangis semasa bersama mereka. Tak disangka saya dapat menemui mereka kembali kerana setelah bertahun-tahun dan kini usia saya sudah mencecah 21 tahun barulah kami berpeluang berkumpul bersama menganyam kembali ikatan tersebut. Semuanya sudah berjaya dengan hidup mereka ada di antara mereka yang melanjutkan pelajaran sehingga ke luar negara dan tak kurang juga yang datang hari itu ditemani suami dan dengan perut yang memboyot. Tak percaya melihat wajah teman-teman yang dulunya comot dan selekeh kerana kenakalan mereka namun hari ini gah berdiri mengejar impian mereka.

Inilah wajah-wajah wanita yang menghadiri jejak kasih ini. Betullah apa yang di katakan ikatan silaturahim itu seperti air yang tak akan terputus kerana bertahun berpisah kami masih diberi kesempatan untuk bertemu. Sungguh meriah saya rasakan petang itu, ditemani bunyi petikan gitar yang dimainkan oleh rakan yang sememangnya terkenal dengan kelunakan suaranya dan juga di iringi bunyian air sungai yang tenang berlari serata hilain tawa berkongsi cerita masa dahulu. Banyak cerita yang dikongsikan bersama pada petang itu sehinggakan saya sampai tidak kering gusi memuntahkan ketawa pada petang itu. Pertemuan berakhir dengan janji bahawa jejak kasih ini akan terus berlaku untuk tahun-tahun yang berikutnya. Sememangnya setiap pertemuan itu diakhiri dengan perpisahan namun bagi kami biarlah ajal yang datang memisahkan ikatan antara hati kami.

No comments:

Post a Comment