Sunday, September 26, 2010

DALAM DAUN ADA DAUN (MALIM GHOZALI PK)

Tarikh yang mencemaskan bagi saya khususnya iaitu pada 2 september 2010,saya bersama dua orang lagi rakan di tugaskan untuk mengkritik novel Daun karya Malim Ghozali. Permulaannya saya begitu sukar untuk memahami maksud sebenar novel ini sehinggakan saya terpaksa membacanya berulang kali barulah memulakan proses menganalisis novel ini dengan menggunakan teori sosiologikal iaitu mengkritik melalui gambaran masyarakat di dalamnya. Hari khamis yang cukup bermakna dan sedikit mengerunkan sebenarnya bagi saya kerana tidak di sangka penulis turut serta. Sangat biasa orangnya, dalam diam saya mengaguminya yang begitu santai cara pengolahan dan menjelaskan sebenarnya Daun yang dimaksudkan. Rupanya novel tersebut bukanlah bertajuk Daun namun Daun tersebut ialah novel yang dikarang oleh Sifar iaitu merupakan watak utama dalam novel ini. Saya berangapan Sifar itu merupakan gambaran dirinya. Dua jam masa bersama cukup meninggalkan seribu kemanisan dalam pertemuan tersebut, saya masih teringat sehingga detik dan tika ini bagaimana caranya menjelaskan kepada kami semua, cukup senang tidak seperti saya yang terpaksa membaca berulang kali. Pertemuan kali kedua berlaku dalam bentuk khayalan saya apabila membaca Dewan Sastera yang memuatkan analisis tentang novel ini.Gambaran tentang perilaku dan fizikalnya masih tersemai kukuh dalam kotak ingatan saya. Akan saya abadikan peristiwa manis dan sedikit mengerunkan ini. Mungkin inilah jawapan kepada persoalan yang pernah diutarakan oleh Dr. Mawar iaitu siapa penulis yang anda minat?

Inilah wajah-wajah kelegaan selepas bermandikan peluh gemuruh semasa membentang hasil analisis kami. Terima kasih kepada saudari Nganyin yang menjadi pengerusi yang berjaya menghilangkan sedikita gemuruh yang seakan-akan mahu pecah di dada saya.

No comments:

Post a Comment