Wednesday, September 22, 2010

MAKHLUK ALLAH YANG KU KAGUMI

Sepanjang cuti menyambut hari yang mulia,saya dan naik sebu memikirkan apakan entri yang sesuai dengan blog untuk kursus Penulisan Kreatif di bawah Dr. Mawar. Akhirnya saya berjaya memecah tembok kebuntuan setelah melihat seekor burung berwarna hijau yang baru ditangkap oleh pak cik. Daripada itulah saya mendapat inspirasi untuk memasukkan gambar burung ini sebagai entri yang pertama kerana saya cukup mengemari bintang comel ini dari segi luaran dan juga aspek dalaman yang terletak pada burung. Saya cukup teruja melihat warna-warna yang ada pada burung ini seperti tompokan cat yang tumpah secara tidak sengaja dan saya cukup mengagumi semangat yang dimilkinya. Saya melihat burung dengan sudut yang berbeza, melihat dari segi ketabahannya membina sarang, kerajinan mencari makanan, kasih sayang yang sangat tinggi sehingga sanggup melindungi anaknya di bawah lembayung kepaknya dan juga melihat kebebasan yang ada. Kadang-kadang saya menggunakan dunia fantasi saya dengan melihat diri saya dari sudut yang luar biasa iaitu mempunyai kepak ataupun sayap yang tersusun rapi bulunya. Tentu saya bebas meneroka langit, melihat dunia luar dari sudut pandangan atas dan juga menyentuh gebunya awan-awan yang indah berarak dan membentuk ombak lalu menghasilkan pemandangan yang sangat mengasyikkan. Saya cukup mengkagumi semangat burung yang tabah meredah hujan mahupun perjalanan yang beribu-ribu jauhnya apabila tiba musim yang sesuai untuk mereka berhijrah ke petempatan baru. Bagi saya, burung memang makhluk ciptaan Allah yang indah dan begitu misteri.

No comments:

Post a Comment