Sunday, February 20, 2011

Jujur vs Tak Jujur

Makin lama dunia sekarang..makin sukar untuk mencari orang yang jujur...jujur dalam segala segi, jujur dengan diri n orang lain dan juga semua...

1~ orang yang jujur tidak akan menunjukkan sebarang isyarat sebagai pesalah bila dia di cop sebagai pelaku tapi orang yang tidak jujur akan menunjukkan isyarat dia bersalah. Contohnya kalau pasangan kekasih yang sedang bertengkar dan si lelaki yang curang pasti akan mengelak untuk menjawap persoalan yang ditanyakan...jika situasi tersebut jauh dari mata, kalau bertentangan lagi mudah mengesan orang yang tidak jujur dengan melihat perlakuaannya yang mengaru tempat yang tidak gatalla, tidak mahu bertentang matalah...semualahhhhhhhhhhh!!

2~ Orang yang jujur sentiasa mencari peluang untuk berterus terang bila mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena manakala orang yang tidak jujur pula sentiasa mengelak untuk berterus-terang, membiarkan perkara yang secubit garam menjadi sebesar Gunung Kinabalu.....semakin kita kumpul perkara yang kita tak puas hati dengan orang. semakin membesar perkara tersebut...so baik cerita awal-awl..




Ermmm kalau sebesar nie kira ok kot...")
3~Orang yang tidak jujur, percakapannya mesti tak betol kan,,mudah sangat nak kesan, misalnya,saya tak
pernah mandi bila berada di tempat awan sebab saya malu tapi tetiba, saya suka laaa main gelongsor dalam air tuuuu...sangat best...cuba fikir balik, tadi cakap tak pernah mandi kat tempat tapi suka gelongsor?????apa motif ini,,agak2 laa nak menipu pon....contoh kedua, saya tak suka pakai selendang tapi bila borak dengan kawan2 yang pakai shawl, dia yang lebih2 cakap pasal shawl....hellloooo tak sukaaaaaaaaaaa!!!!


4~Orang yang tak jujur mesti nak meninggikan diri dia dalam segala hal kan..tapi orang yang jujur selalu rendah diri. Contohnya....i tak pandai masak laaa...u sebut jerk nak makan apa...wohaaa....betul ker pandai...semua orang pandai masak tapi sedap @ tidak sahaja...




Kddang kala dengan jujur hati boleh jadi sakit
tapi kalau tidak jujur
lagi sakit, menusuk
bertahun mengambil masa merawat luka
so tepuk dada tanya iman...















No comments:

Post a Comment